‘Het ontwerpen van een datacenter is een complex project. Waar kwaliteit en betrouwbaarheid ontzettend belangrijk zijn. Alles moet kloppen en er mag absoluut niets mis gaan.’ Roy Scheidsbach, afdelings- en projectmanager bij Royal HaskoningDHV, vertelt. ‘Ons team, Mission Critical Facilities, is verantwoordelijk voor de engineering en modeling van dit type gebouwen en installaties.’
‘Samen met i-Commit werkten we aan een groot, internationaal en multidisciplinair project: een nieuw datacenter. Royal HaskoningDHV voert het gehele ontwerp in eigen huis uit: van de gebouwen en installaties tot het terrein. Eigenlijk alles, behalve de computerinrichting zelf’, aldus Roy. ‘In dit soort projecten kennen we piekmomenten. Het is fijn wanneer je dan een flexibele schil rondom je organisatie hebt. Zodat je snel en makkelijk enkele mensen aan je team toe kan voegen. Mensen waarop je kunt vertrouwen. I-Commit is zo’n partij voor ons.’
Roy vertelt: ‘Binnen i-Commit is niet alleen een erg hoog Revit-kennisniveau aanwezig, maar ook uitgebreide detailkennis van technische installaties. Die combi is heel waardevol. I-Commit kan daardoor zaken snel uitwerken en moeilijke vraagstukken oplossen. Dat kan lang niet iedereen. Ook zijn de mensen van i -Commit gedreven en betrokken. Ze werken echt bínnen ons team mee, in plaats van vóór ons. Soms weken- of maandenlang.’
‘Van alle projecten waar wij tot dusver aan werkten had dit datacenter het allerhoogste detailniveau. Alle installatiedelen zijn 100% uitgewerkt in het model. Onze opdrachtgever wilde voorafgaand aan de uitvoering echt alles tot in de puntjes hebben uitgedacht. Ook daarbij hadden we aan i-Commit een goede.’ Frits Cornelius, BIM-engineer bij I-Commit, vult aan: ‘Zo wisten we zeker dat de aannemer daar ter plaatse gelijk kon gaan bouwen, zonder fouten. Het vroeg veel praktisch nadenken over het technisch ontwerp: ophanging van bijvoorbeeld lampen en luchtkanalen, afwerkingen, transport- & serviceruimtes en doorvoeringen van de diverse installaties. Een mooie klus.’
Frits vervolgt: ‘Nadat het technisch ontwerp volledig was uitgewerkt, kreeg ik de uitdaging om dit ontwerp volledig om te zetten in een game engine. Hierdoor konden wij én de opdrachtgever een fotorealistische beleving van het project ervaren, nog voordat dit gebouwd was.’ Roy: ‘Door het ‘pimpen’ van het uiteindelijke 3D-model in Revit, met behulp van gamerssoftware, kwam het echt tot leven. Met Virtual Reality-brillen kon je het datacenter helemaal bekijken, tot op het kleinste detail. Denk aan kleuren, reflecties en schaduwen. Nieuw voor ons beiden, maar erg succesvol. Onze opdrachtgever was laaiend enthousiast!’
Bekijk onderstaande video of lees het artikel 'Virtual Reality in de Datacenter Markt'.
Nieuws & Blogs